سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی انواع لوله ها و بررسی مختصر و مفید

خلاصه اجرایی

لوله آب هر لوله یا لوله ای است که برای انتقال آب آشامیدنی تصفیه شده به مصرف کنندگان طراحی شده است. این انواع شامل لوله های اصلی با قطر بزرگ ، که کل شهرها را تأمین می کنند ، خطوط انشعاب کوچکتر که یک خیابان یا گروهی از ساختمان ها را تأمین می کنند ، یا لوله های با قطر کوچک واقع در ساختمانهای جداگانه. موادی که معمولاً برای ساخت لوله های آب استفاده می شود شامل چدن ، پلی وینیل کلراید (PVC) ، مس ، فولاد یا بتن است.

معرفی کامل لوله های آبی

لوله آب هر لوله یا لوله ای است که برای انتقال آب آشامیدنی به مصرف کنندگان طراحی شده است.
در صورت تصفیه آب قبل از توزیع یا در زمان استفاده (POU) بستگی به بافت دارد. در شبکه های توزیع آب که به خوبی برنامه ریزی و طراحی شده اند ،
آب معمولاً قبل از توزیع تصفیه می شود و بعضاً کلر نیز می شود تا از آلودگی مجدد در مسیر مصرف کننده نهایی جلوگیری کند. انواع لوله های آب شامل لوله های اصلی با قطر بزرگ است که کل شهرها را تأمین می کند ، شاخه های انشعاب کوچکتر که خیابان یا گروهی از ساختمان ها را تأمین می کنند
یا لوله های قطر کوچک واقع در ساختمانهای منفرد. اندازه لوله های آب می تواند از شبکه های عظیم قطر تا 3.65 متر تا لوله های کوچک 12.7 میلی متری باشد که برای تغذیه مجاری ورودی در داخل ساختمان استفاده می شود. موادی که معمولاً برای ساخت لوله های آب استفاده می شود شامل پلی وینیل کلراید (پی وی سی)
چدن ، مس ، فولاد و در سیستم های قدیمی بتن یا خاک رس  است. پیوستن به طول های جداگانه لوله های آب برای ایجاد جریان های طولانی با اتصالات فلنج ،  ، فشرده سازی یا لحیم کاری امکان پذیر است.

انواع لوله ها

لوله ها در چندین نوع و اندازه وجود دارند. آنها را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

1-لوله های فلزی

2-لوله های سیمانی

3-لوله های پلاستیکی.

لوله های فلزی شامل لوله های فولادی ، لوله های گالوانیزه آهن و لوله های چدن هستند. لوله های سیمانی شامل لوله های سیمانی بتونی و لوله های سیمان آزبست هستند. لوله های پلاستیکی شامل لوله های پلی وینیل کلراید (PVC) پلاستیک شده و پلی اتیلن هستند.

لوله های فولادی

لوله های فولادی نسبتاً گران هستند ، اما از همه لوله های آبرسانی قوی ترین و بادوام ترین هستند. آنها می توانند فشار آب بالا را تحمل کنند ، طول آنها راحت تر (طولانی تر) از اکثر لوله های دیگر است و در نتیجه هزینه های نصب / حمل و نقل کمتری را متحمل می شوند. آنها همچنین می توانند به راحتی جوش داده شوند.

لوله های فولادی یا آهن گالوانیزه

فولاد یا آهن گالوانیزه ماده سنتی لوله کشی در صنعت لوله کشی برای انتقال آب و فاضلاب است. اگرچه هنوز در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد ، اما محبوبیت آن در حال کاهش است. استفاده از فولاد گالوانیزه یا آهن به عنوان یک نوار نقاله برای آب آشامیدنی در مواردی که جریان آب برای دوره های زمانی کند یا ایستا باشد مشکل ساز است زیرا باعث زنگ زدگی در برابر خوردگی داخلی می شود. لوله های فولادی یا آهن گالوانیزه همچنین ممکن است طعم و بوی نامطبوعی به آب منتقل شده در شرایط خورنده بدهند.

لوله های چدنی

لوله های چدنی کاملاً پایدار بوده و برای فشار زیاد آب مناسب هستند. با این حال ، لوله های چدنی سنگین هستند ، که به دلیل مشکلات حمل و نقل ، آنها را برای مکان های غیر قابل دسترس مناسب نمی کند. علاوه بر این ، به دلیل وزن آنها به طور کلی در کوتاه مدت افزایش هزینه های اجرا و اتصالات.

لوله های سیمانی بتونی و سیمان آزبست

لوله های سیمانی بتنی ذاتاً گران هستند اما دچار سایش نمی شوند و کم طاقت نیستند. مزیت آنها این است که آنها بسیار قوی و با دوام هستند. با این وجود ، حجیم و سنگین بودن ،اجرا و نصب و حمل و نقل آنها دشوارتر و هزینه بیشتری دارند.

لوله های پلی وینیل کلراید پلاستیکی (PVC)

لوله های PVC خورنده نیستند ، بسیار سبک هستند و در نتیجه حمل و نقل آنها آسان است. هنوز هم ، آنها قوی هستند و دارای طول طولانی هستند که هزینه نصب / حمل و نقل را کاهش می دهد. با این حال ، اگر در زمین قرار بگیرند مستعد آسیب فیزیکی هستند و در معرض نور ماورا بنفش شکننده می شوند. علاوه بر مشکلات مرتبط با انبساط و انقباض PVC ، اگر در معرض دمای بالاتر از 65 درجه سانتیگراد قرار گیرد ، مواد نرم و تغییر شکل می دهند.